Vi lär varandra livet

Att vara förälder är att börja om från början. Principer, tyckande och åsikter sätts på tvären och man får tänka om då det inte platsar in längre. Att kunna ha kontroll över saker kan man glömma, det gäller att hitta sätt där man kan förutse något så när vad som ska hända. När jag började acceptera den här insikten blev allt lite lättare. Jag kunde slappna av för det var okej. Att springa efter och plocka upp grejer för att du inte vill ha kuddar i hallen eller ett tåg av stolar i köket är inte ett alternativ mig. I surrender! Jag älskar den här känslan, livet är inte perfekt men det är levande. Vi lever, lär, upplever och älskar.

När jag är hemma blomstrar jag verkligen, jag får tid till att reflektera över vad som är viktigt i livet, vad jag vill och vad jag strävar mot. Det är svårt när allt går i ett högt tempo hela tiden och det som räknas är resultat och vad man hinner med. Jag avskyr hetsen, hetsen som ekorrhjulet för med sig. Hur utstakat allas liv ska vara, i vilken ordning det ska göras. Och att det viktiga skulle vara hur högt man nått i slutet. Vem som bäst betalt jobb, nyaste telefonen eller snyggast kropp. Jag är uppväxt med den fantastiska känslan av att jag duger som jag är. När jag är mig själv behövs inget mer. Det finns alltid en trygg sköld runt mig, oavsett vad som sägs till mig eller vad som händer utanför. Kanterna på skölden naggas tyvärr av i stress och hets och det tar lite tid innan jag hittar tillbaka till min trygga plats. Jag vet att den finns där och det ger mig en enorm kraft när världen snurrar på utanför.

Det är skrämmande att sticka ut, vi människor är funtade att passa in i gruppen. Det är så vi överlevt i alla tider. Det är nya tider nu, nya möjligheter. Vi behöver en reset i världen. Corona-pandemin vill jag påstå har gjort sitt, man har fått tänka om och omvärdera. Hitta andra sätt att spendera sin tid. Jag längtar verkligen efter normalt umgänge med familjen. Det ger mig enormt med energi att få slå mig ner med en kopp kaffe, se mor – och farföräldrar umgås med barnen.

Nu är det dags för en morgonpromenad med lillebror.

Det är i vardagen de största insikterna kommer till mig

Lämna en kommentar